Sommigen noem het “K”, sommigen noemen het bij de naam en weer anderen gebruiken het als scheldwoord. Hoe je het ook gebruikt of noemt,  wanneer de diagnose kanker wordt gesteld, dan verdwijnt de bodem onder je voeten. De wereld staat op z’n kop voor zowel diegene die het betreft, als voor wie  er dichtbij staat. Het horen van de diagnose is één maar het nare nieuws verspreidt zich snel. Niet alleen voor wie de ziekte treft maar ook voor partners, kinderen, huisgenoten, familie, vrienden en collega’s. Hoe reageer je hierop?

Waar kun je terecht bij zoveel vragen wanneer je jezelf juist zo goed mogelijk probeert te houden. Waar kun je terecht als je weet dat je thuis het onderwerp nauwelijks durft uit te spreken? Hoe vertel je het op school of op het werk? Inloophuis TOON is een ontmoetingsplek voor iedereen. Of je nou jong bent of oud, de leeftijd doet er niet toe. De deur staat open  voor een ieder die direct of indirect met kanker te maken heeft of heeft gehad. Voor een ieder is een luisterend oor. De warme betrokkenheid van gastvrouwen en gastheren geven rust en warmte. Gesprekken met lotgenoten, bieden je begrip en troost.

De deelname van deze organisatie aan de Rotary Santa Run Waalwijk heeft  geen introductie nodig. Inloophuis Toon is een organisatie dat géén enkele structurele subsidie ontvangt en jaarlijks opnieuw afhankelijk is van vrijwillige bijdragen van buitenaf. Vorig jaar vlak voor de Santa Run nog verhuisd naar een nieuw onderkomen. Wellicht horen we daar later meer over.  De inzet van de vele vrijwilligers bij Inloophuis Toon betekent veel, de grote betrokkenheid bij de stad en haar inwoners maakt dat deze organisatie de aandacht en steun verdient.

Heel waardevol voor een ieder die slechts van een afstand kan kijken maar niets kan doen. Je staat immers met je rug tegen de muur want de ziekte heeft jou niet getroffen! Maar toch voel je als partner, zoon, dochter, neef of nicht, oom of tante, vriend of vriendin of collega het verdriet en de onmacht. De onmacht om niets te kunnen doen. Binnen bij Inloophuis Toon kun je praten over het leven met kanker. Het leren omgaan met de gevolgen en de behandeling van die vreselijke ziekte. Je bent echt de enige niet, ervaringen delen kan je opluchten. De deur staat open! De activiteiten van Inloophuis Toon zijn steevast gericht op bijzondere aandacht voor mensen én kanker. Kijk voor meer informatie en activiteiten op de website http://www.inloophuistoon.nl/home

Deze geweldige organisatie wordt gedragen door vele vrijwilligers en velen die daar binnen zijn geweest hebben er troost gevonden. De berichten op de site liegen er niet om….een voorbeeld hiervan is het gedicht dat een bezoeker heeft achtergelaten, het heet Zonder dat ik het wil…

wordt mijn toekomst bepaald
Zonder dat ik het wil
hoor ik wat er nog te doen is
hoor ik de consequenties
wordt mijn leven omschreven
Zonder dat ik het wil
staat vanaf dat moment mijn leven stil
Zonder dat ik het wil
er zelf geen grip op heb
En wordt er bepaald
hoe mijn leven eruit ziet
Angst en zoveel vragen
Ik kan dit niet alleen dragen
Hou mijn hand vast.

Zoals eerder is opgemerkt, Inloophuis Toon kan alle steun gebruiken! Loop je mee op 9 december? Binnenkort kun je dat op deze site kenbaar maken.